»Weber er symbolet på ligusterhæk og parcelhus i Vanløse.« Alligevel vælger Silvan nu at stoppe salget

I mange danske kældre og garager står Weber-grillen og venter på sommersæsonen. Det populære grillmærke bliver nu droppet af byggemarkedskæden Silvan, der efter flere hårde år har valgt at lægge grillstrategien om.

Den kugleformede Weber-grill er at finde i mange danske baghaver. Nu stopper Silvan salget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Den verdensberømte, kugleformede Weber-grill, der op gennem nullerne for alvor indtog noget nær enhver dansk baghave, bliver nu smidt på porten af byggemarkedskæden Silvan.

Silvan har i de senere år været gennem en række omvæltninger. Kæden blev i 2017 solgt til den tyske kapitalfond Aurelius, og flere direktører blev skiftet ud på kort tid. På to år tabte Silvan 57 millioner kroner, og kæden måtte sadle om.

Det er den nye topchef i Silvan, tyskeren Jan Becker, der har valgt at stoppe kædens salg af samtlige Weber-produkter landet over. Det skriver Børsen.

»Overordnet må vi se efter, hvad der er godt for Silvan og den værdi, vi tilbyder. Vi har lavet en ny strategi for vores grillsegment, og det er uden Weber,« har Silvan-direktøren, Jan Becker, udtalt til avisen.

Danskerne har ellers i exceptionel grad fyret op under Weber-grillen, siden den ufo-lignende grill i begyndelsen af 1990erne så småt trillede ind på terrasserne. For ti år siden ejede mere end hver anden dansker en grill fra den amerikanske grillgigant.

Da salget eksploderede

Spørger man livsstilsekspert Christine Feldthaus, kendt fra DR-programmet »Kender du typen?«, er Weber-grillen blevet synonym med dansk grillkultur – den går så at sige hånd i hånd med dansk sommervejr og ristet pølseskind.

»Når vi kigger på den store gruppe af danskere, vil jeg mene, at Weber stadig er det mest populære grillmærke. Det er sådan et brand, vi joker med. Weber er et symbol på ligusterhæk og parcelhus i Vanløse, og så skal der også være en grill,« siger Christine Feldthaus.

En særlig historie var også med til at få Weber-grillen ind i de danske forbrugeres bevidsthed. I TV-showet »Husk lige tandbørsten« tabte kapelmesteren Jan Glæsel sin højtelskede og amerikansk importerede Weber-grill i en konkurrence.

2,5 millioner seere så dengang i 90erne med, hvilket fik Weber til at sende ham en ny. Weber og Jan Glæsel indgik et samarbejde, og i 2000 udgav Glæsel kogebogen »Brug låget, når du griller«.

Det var bogen til landets amatørgrillmestre, og det fik salget af kuglegrillen til at eksplodere.

»Der er ingen tvivl om, at Weber har skabt grundlaget for den danske grillkultur – faktisk er Danmark det største Weber-land i hele verden målt per indbygger,« skriver Webers nordiske direktør Carsten Ravn i en e-mail til Berlingske.

Flerårigt millionoverskud

Livsstilsekspert Christine Feldthaus peger også på, at de fleste danskere ville være i stand til at kunne genkende Weber-mærket ved blot at se på den runde og blankt skinnende grill.

»Weber har været det største grillbrand længe. Hvis du vækkede en dansker og sagde: »Nævn et grillmærke,« ville hovedparten råbe »Weber«,« siger hun.

Derfor undrer det også livsstilseksperten, at Silvan smider Weber-produkterne ud af sortimentet, for hun mener ikke, at Weber er dalet i popularitet.

»Hvis du skal købe en grill, så tager du til Silvan eller XL-byg, og her bliver far så alligevel enig med sig selv om, at han alligevel gerne vil have sådan en stor potensforlænger stående. Dem, der er flest af i butikkerne, er jo Weber,« lyder det fra Christine Feldthaus.

Til Berlingske oplyser Weber, at der var nogle »helt grundlæggende kontraktlige betingelser«, som de ikke kunne blive enige med Silvan om, og at de derfor ikke har fortsat samarbejdet.

I amerikanske Webers nordiske datterselskab, der går under navnet Weber-Stephen Nordic, har man for nylig fremvist sit årsregnskab. Her lød toplinjen på 608 millioner kroner, mens bundlinjen landede på 34 millioner kroner i 2019. Der har været millionoverskud i forretningen siden 2016.

Weber tjener tilmed også tonsvis af kroner på grilltilbehør og produkter som salt- og peberkværne. I Silvan bliver Webers produkter udfaset og er lige nu i restsalg i kædens butikker. Fremover vil Silvan satse på varer fra grillmærkerne Broil King og Campingaz, ifølge Børsen.