Ny mandekanal viser muskler

Trods kolde skuldre fra de store distributører af kabel-TV er Bonniers nye sports- og mandekanal, Canal9, kommet for at blive. Massive fodboldweekender og maskuline programmer skal gøre kanalen uundværlig for både seere og distributører.

Foto: Modelfoto/Colourbox
Det var med blandede følelser, at Johan Kleberg fra tribunen på Råsunda Stadion så Thomas Kahlenberg sparke et stort hul i de svenske VM-drømme. Som svensker ser han gerne Sverige spille slutrunde i Sydafrika til næste år, men som chef for Danmarks nye mandekanal, Canal9, håber han på stor dansk interesse for VM, hvor Bon­niers nye danske TV-kanal har rettighederne til en række af kampene.

Bonniers chef for nye TV-satsninger kæmper nemlig i øjeblikket en hård kamp for at overbevise de store danske TV-distributører om, at de skal have Canal9 med i deres programpakker, når sport- og mandekanalen går i luften 17. juli. En kanal, der i weekenden vil tæppebombe seerne med topfodbold fra både Danmark, Spanien, England, Holland og Italien og i hverdagen satser på film, serier, kampsport, animeret comedy og reality-TV.

»Det fantastiske ved sport er live-oplevelsen. Det er det, der gør sport så stærkt, men det er også problemet med sport og TV. Det gør genudsendelser værdiløse. Derfor tror vi på, at vores kanal bliver stærkere med kombinationen af sport og andre programmer til mænd,« siger Johan Kleberg.

Det er ikke mindst retten til to af seks superligakampe i hver superligarunde, der skal få både seerne og distributørerne til at forelske sig i den nye kanal, der i en normal superligarunde vil kunne vise enten Brøndby eller FCKs kamp.

Selvom der har været spekulationer om, at man på grund af manglede distribution ikke vil kunne opnå tilstrækkelig gennemslagskraft til at leve op til kontrakten med Divisionsforeningen, garanterer Johan Kleberg, at man i efteråret vil vise 29 superligakampe eksklusivt og et »lignende« antal i foråret. Det på trods af at man kun har lukket aftale med Canal Digital, og at både Yousee og Stofa har været afvisende.

Et vigtigt år
»Yousee har været klare i deres udmeldinger, men vi føler ikke, at døren er lukket. Og det er selvfølgelig, fordi vi har så stærke rettig­heder,« siger Johan Kleberg. På sigt vurderer han, at Canal9 skal komme ud til mindst ligeså mange danskere som konkurrenterne 6’eren, TV 2 Sport og TV 3 +.

Han advarer konkurrenterne mod at tro, at Bonnier lusker slukøret tilbage til Sverige, hvis det ikke lykkes i første omgang.

»Vi er her for at blive, og vi har rettigheder til dansk fodbold de næste tre år. Det er fordelen ved at være en familieejet virksomhed med et langt perspektiv. Det handler om at lave en kanal, der er relevant for danskerne. Så bliver den også interessant for distributørerne,« siger Johan Kleberg, der ikke ønsker at gå i detaljer med investeringsniveauet, men lægger ikke skjul på at det er dyre sportsrettigheder, der er i spil.

»Når superligaen kommer på markedet igen i 2011, skal vi have en forretningsmodel, der virker. Det bliver et vigtigt år for os. Det betyder ikke nødvendigvis et overskud, men at vi laver en kanal, der er ekstremt relevant for seerne,« siger Johan Kleberg, der til den tid også forventer at være støre end TV 2 Sport.

»Jeg synes ikke, TV 2 Sports rettigheder er specielt stærke. Til gengæld har de et rigtig stærkt brand. For os er situationen omvendt,« siger Johan Kleberg.

Canal9 skal desuden være med til åbne de danske stuer for søsterkanalen Canal+.