Internettrafikken boomer, efter at Danmark blev sendt hjem

Der bliver streamet og talt i telefon som ingensinde før derhjemmefra, men der er masser af kapacitet, lover tele- og internetudbyderne, som to gange dagligt indrapporterer status til myndighederne.

Internettrafikken er skudt i vejret, efter at en stor del af danskerne arbejder eller studerer hjemmefra. Men også taletrafikken er vokset betydeligt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Juha Eronen

Internettrafikken i Danmark er boomet, siden alvoren i coronakrisen i sidste uge virkelig gik op for danskerne, og rigtigt mange blev sendt hjem at arbejde. Men også taletrafikken er steget betydeligt, og myndighederne har bedt tele- og internetselskaberne om at rapportere ind to gange dagligt for at sikre mod, at mobilnet og faste net ikke bukker under for trafikken.

»Dataforbruget i løbet af dagen er mere end fordoblet hos vores kunder og ligger om aftenen godt 30 procent over normalen, så vi har hen over weekenden måttet hastekøbe ekstra kapacitet. Det er helt abnormt,« konstaterer Jens Raith, administrerende direktør for bredbåndsselskabet Fastspeed, som lejer sig ind på TDCs net.

Klar melding: Der er kapacitet nok

Både han og de andre tele- og internetudbydere melder dog klart ud, at der ikke bliver problemer med at få netforbindelse. Der er kapacitet nok, uanset om danskerne hjemmefra følger med i de mange pressemøder hos myndighederne, streamer Netflix, TV 2 og DR eller deltager i fjernundervisning på skoler, gymnasier og universiteter.

»Det øgede forbrug er indtil videre helt uproblematisk, fordi vi normalt har en overkapacitet i hverdagen. Derfor er vi rustet til, at folk arbejder hjemmefra. Selvfølgelig er der en grænse, men den er slet ikke nået. Mandag er den første dag, hvor ekstraordinært mange arbejder hjemmefra, så vi er i beredskab,« fortæller kommunikationsdirektør Marianne Skaaning Ebbesen fra energiselskabet Norlys, som ejer TV- og internetudbyderne Stofa og Boxer.

Norlys har indtil nu oplevet en stigning i internettrafikken på omkring ti procent, så hverdagene ligner weekenderne, hvor søndagen er den mest travle fra hjemmeforbindelserne.

»Internettrafikken fredag og lørdag har lignet en normal søndag – men internetforbruget er faldet drastisk, når der har været pressemøder. Til gengæld er net-TV-forbruget så steget,« siger Marianne Skaaning Ebbesen fra Norlys, som har lavet en aftale med TV 2, så alle Stofa- og Boxer-kunder har gratis adgang til TV 2 News i denne tid.

Bedre fordeling af trafikken, når folk arbejder hjemme

Hos teleselskabet 3 oplever netværksdirektør Kim Christensen også, at alt glider, som det plejer.

»Vi har ingen udfordringer med belastningen af mobilnettet, og der er rigelig kapacitet, selv om det formodentlig først er i denne uge, at det bliver interessant. Vi oplever forbrugsmønstre på hverdagene, som ligner weekenderne. Det positive er, at nu, hvor folk sidder hjemme, er trafikken mere ligeligt fordelt på mobilnettet i modsætning til, når mange er samlet på et lille område til f.eks. koncerter og festivaler, men det er klart, at hvis dækningen derhjemme ikke er god i forvejen, ændrer det sig ikke,« siger Kim Christensen.

Han formoder, at både datatrafikken og streamingtrafikken vil stige her i den første hjemmearbejdsuge.

»Men så kunne man forestille sig, at den falder igen, når folk er trætte af at se de serier, som de gerne vil se. Det må tiden vise. Hjemmekontoret – altså lidt e-mail og browsing på nettet – kræver ikke den store kapacitet. Det er streaming, der trækker størst datatrafik,« forklarer han.

3 har stadig kørende teknikere i marken og fortsætter som normalt sin udbygning og justering af mobilnettet.

Tale prioriteres før data – og alarmopkald har topprioritet

Hos alle teleselskaberne prioriteres talekald forud for datatrafik, og alarmkald til myndighederne har allerhøjeste prioritet, så de altid kan gennemføres.

»Efter statsministerens pressemøde onsdag blev taletrafikken femdoblet. Danskerne følger med i myndighedernes udmeldinger og samler så op ved at kontakte familie og venner,« siger pressechef Mads Houe fra Telia, Danmarks tredjestørste teleselskab.

Telia oplever en stigning på både bredbånds-, mobildata- og taletrafikken og ser, at forbruget på privatabonnementerne vokser, mens erhvervsforbruget daler.

Jens Raith fra Fastspeed kalder det »helt tydeligt, at folk i stedet for at gå i biografen, på restaurant eller besøge hinanden streamer«. Selv har han nået en hel sæson af en spansk serie.

»Da Mette Frederiksen onsdag fortalte, at Danmark lukkes ned, oplevede vi et midlertidigt dyk i internettrafikken. Det var, da folk løb i Netto efter toiletpapir,« konstaterer han.

Fastspeeds kundetal vokser trods krisen fortsat som hidtil.

»Vi var lidt spændte på at se, om folk satte alt på pause, heriblandt at skulle skifte internetudbyder, men alt er relativt normalt,« konstaterer han, der ligesom de 40 andre Fastspeed-medarbejdere arbejder hjemmefra i denne tid.

To daglige indrapporteringer

Også hos TDC, der er Danmarks største tele- og internetudbyder, følger man tæt med. Ifølge TDC Net var der allerede torsdag og fredag i sidste uge, hvor mange begyndte at skulle arbejde hjemmefra, et »betydeligt højere pres i netværket«, uden at det dog skabte trafikpropper. TDC er klar til at opgradere forskellige dele af netværket, hvis det bliver nødvendigt.

»Vi er i tæt dialog med myndighederne om de kritiske, nationale tjenester og systemer og har mulighed for at træffe passende foranstaltninger,« oplyser TDC uden at kunne uddybe, præcis hvilke tiltag TDC kan sætte ind med.

Også Norlys indrapporterer, hvordan kapaciteten rækker.

»Vi er alle blevet pålagt at rapportere til Center for Cybersikkerhed (under Forsvarets Efterretningstjeneste, red.) om kapaciteten, så det gør vi naturligvis,« siger Norlys' kommunikationsdirektør, Marianne Skaaning Ebbesen.

Hos TDC steg streamingtrafikken torsdag med mere end 100 procent i forhold til dagen før, og efter onsdagens pressemøde i Statsministeriet steg mængden af taleopkald med 30 procent. På en normal dag håndterer TDC omkring 100 millioner opkald. Også mængden af sendte MMS-billedbeskeder steg onsdag aften med 30 procent til 1,2 millioner over de normalt 800.000 sendte MMSer på en dag. Fredag og i weekenden lå MMS-trafikken ti procent højere. Endelig blev der onsdag og torsdag sendt omkring 30 procent flere SMS-tekstbeskeder, nemlig i alt 45 millioner mod omkring 30 millioner normalt, og fredag og i weekenden ligger SMS-antallet godt 10 procent over normalen.

LÆS MERE