Nabo kritiserer letbane og Banedanmark for manglende bomme og svigtende signal efter dødsulykke: »Vi er rystede«

Letbanens direktør melder om nul fejl på det signal, der står ved den overskæring, hvor en personbil med fire passagerer kolliderede med et letbanetog og kostede en far og hans søn livet.

Foto: Per Øxenholt

En norsk far og hans søn mistede lørdag formiddag livet i en ulykke i Trustrup på Djursland. Ulykken skete, da et letbanetog kolliderede med familiens personbil. To andre i bilen blev kørt til sygehuset med skader, men er uden for livsfare.

Havarikommissionen er nu i gang med at undersøge ulykken nærmere.

I dagene op til ulykken har der i lokalsamfundet været røre over sikkerheden ved overskæringen, blandt andet fordi der endnu ikke er opsat bomme. Banedanmark er i øjeblikket i gang med et opgraderingsprojekt på letbanen, hvor der vil blive opstillet bomme.

At det endnu ikke er sket, får nu en nabo til at kritisere Banedanmark.

»Det er ganske forfærdeligt, det der er sket. Vi er rystede herude. Og det værste er, at bommene er indkøbt og ligger på en nabogård. De er bare ikke blevet sat op, inden toget begyndte at køre på strækningen,« siger Mike Klemmensen, der bor tæt på overskæringen, hvor ulykken skete, til Stiften.dk.

»Derudover har vi de seneste to dage registreret, at lyssignalet ikke virkede. Så sent som i formiddags inden ulykken kørte mine forældre over, fordi signalet ikke blinkede. Og de opdagede så, da de var ude på skinnerne, at toget var på vej. Nogle dage har der også været sat tape henover blinkene,« tilføjer han til Stiften.dk.

Han fortæller desuden, at udsynet ved overkørslen er lig nul fra den ene af siderne.

Ifølge Letbanens direktør, Michael Borre, er det Banedanmark, der er har ansvaret for bommene. Hos Banedanmark forklarer man, at bommene ikke er påkrævede ved en fart på 75 kilometer i timen, som er den fart, letbanetogene kører med i dag.

»Det er ikke unormalt, at man ikke har bomme på overkørselsanlæg, men har lys og lyd, som der er her. Det er faktisk et sikret anlæg,« sagde Steen Neuchs Vedel anlægsdirektør for Banedanmark til Ritzau lørdag aften.

Et opgraderingsprojekt var undervejs, da ulykken skete, der netop handlede om at få sat bommene op, fordi man agter at sætte togene fart på til 100 kilometer i timen.

Denne fartforøgelse var ikke indført, da kollisionen mellem den norske personbil og letbanetoget skete.

Men hvad så med lyssignalet, som ifølge Mike Klemmensen ikke virker?

Lyssignaler til forbipasserende biler så vel som letbanetogets lokofører er Letbanens ansvar at vedligeholde. Letbanedirektør Michael Borre er ikke bekendt med, at der skulle være sket nogen fejl på overskæringens lyssignal:

»Vi har ingen indikationer af, at det her signal ikke virker. Vi har testet det igen. Vi har ingen nedskrevne hændelser om, at signalet skulle have været i udu, når der er kommet et tog. For så havde toget registreret det, og hændelsen var blevet meldt ind,« siger han til Berlingske.

Signalet til bilerne ved overskæringen fungerer på den måde, at det lyser rødt, når toget længere nede af skinnerne når til et bestemt punkt. Så bliver der sendt signal til lyssignalet, der så alarmerer eventuelle biler om, at nu man man ikke køre over, for et tog er på vej.

Michael Borre understreger, at blot fordi der ikke er registreret nogle fejl på anlægget tidligere, at det er ensbetydende med, at det ikke kan være sket ved lørdagens ulykke. Han afventer politiets og Havarikommissionens tilbagemelding.

Han fortæller desuden, at Havarikommissionen efter ulykken testede anlægget sammen med folk fra Letbanen og Banedanmark. Letbanen har af Havarikommissionen fået at vide, at de selv måtte bestemme, om de ville køre i dag, og siden klokken 05 har letbanen kørt som normalt, oplyser trafikselskabet Midttrafik ifølge Ritzau.

Berlingske har søndag formiddag været i kontakt med Bo Haaning, souschef for Havarikommissionen og leder for jernbaneenheden, der bekræfter Michael Borres oplysninger.

Bo Haaning oplyser desuden, at Havarikommissionen har indsamlet al materiale fra ulykken, der kan være relevant for efterforskningen. Man er nu i gang med at gennemgå materialet.

Østjyllands Politi bekræfter søndag ved middagstid over for Berlingske at have afhørt kvinden og pigen, der sag i bilen under ulykken, men man kan endnu ikke komme ind på, hvad de tilskadekomne har fortalt. Det vil først blive oplyst, når de kan sammenholde oplysningerne med den rapport, som politiet lige nu afventer fra Haverikommissionen.

Politiet oplyser dog, at de tos familier er blev underrettet og er hos dem på Skejby Sygehus.