Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Don’t just do it – iværksætteri kræver mere end vilje

Spring ud i det, bare kør på eller på nydansk »just do it« hører man igen og igen i forhold til iværksætteri. Det er ikke optimalt, hvis iværksætteriet skal skabe flere levedygtige virksomheder til gavn for den danske økonomi. Vilje og gå-på-mod er gode egenskaber, men for at lykkes, kræver det grundig forberedelse og evnen til at tænke langsigtet.

Simon Sylvest er medstifer af Founders. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Hougaard

Visse medier giver os et indtryk af, at en iværksætter er én person fuld af gå-på-mod, som står under bruseren, får en god idé og kort tid efter har han eller hun en succesfuld virksomhed – bare fordi personen »gjorde det«. Det er et glansbillede, der skaber et urealistisk og forkert billede af, hvad det kræver at bygge en levedygtig virksomhed.

Jeg har været med til at starte og bygge over 20 virksomheder og tør med en vis ro i maven sige, at gøre den gode idé fra brusebadet til virkelighed er ligesom at fuldføre en ironman – når du er færdig med at svømme og har cyklet 180 km, så ligger der stadig et maraton og venter. Mod, vilje og kreativitet er vigtig hos en iværksætter, men du vinder i forberedelsens og læselampens skær.

Når kommende iværksættere spørger mig til råds om succesfuldt iværksætteri, er min umiddelbare respons, at man ikke skal tro på alt, hvad man ser i medierne, og man skal ikke »just do it«. Eller med andre ord: lad nu være med bare at gøre det! Det tager tid at bygge en levedygtig virksomhed. Du skal tro på din gode idé, men giv dig selv ro til at undersøge markedet og tage de rigtige beslutninger.

Start med at forstå markedet og find ud af, om dit produkt har en plads der. Dernæst skal du finde din salgskanal. Skal du ud og ringe på døre, møder kunden produktet første gang i en velskrevet artikel, eller ser de en Facebook-annonce? Kundevejen tager tid at udtænke og er fundamental for at lykkes.

Timing i markedet er også alfa og omega. Vær ærlig over for dig selv, rammer du markedet på det rigtige tidspunkt? Man kan fodre svin med alle de virksomheder, der har haft en genial idé, men som har været fem år for tidligt ude.

Iværksætteri er meget mere end lynet, der slår ned med den gode idé og Nikes slogan. Desværre handler det som så meget andet i verden om at måle to gange og skære en gang. Kedeligt, men sandt. Simon Sylvest, serieiværksætter og medstifter af Founders