Pressede vinimportører holder brandudsalg: Så det er nu, du skal købe

Pressede vinimportører holder brandudsalg, blandt andet af vin som før var forbeholdt restauranter. Auktionshuset Bruun Rasmussen får markant flere henvendelser fra folk, som vil sælge.

Vinimportører, som normalt leverer til restauranter, sælger nu vinen ud med rabatter til private. Her billede fra smagning i Bordeaux. Fold sammen
Læs mere
Foto: Georges Gobet

»Kæmpe likviditetssalg! Vores omsætning er faldet med mere end 90% siden 11. marts 2020. Vi skal betale rigtig mange penge i faste udgifter og endnu flere til vores leverandører for varer leveret inden covid-19 krisen.«

Sådan skriver vinimportøren KB Vin på sin hjemmeside og i en e-mail, som sendes ud til faste kunder med tilbud om op til 25 procent i rabat.

»Det er vores lille straks-kampagne for overlevelse,« siger Kim Bülow, som er indehaver af KB Vin. Normalt udgør salget til private kun fem procent af vinhandlerens omsætning, men han håber ad den vej at få tømt en del af de bugnende lagre.

»Vi havde jo netop fyldt vores lagre helt op for at være klar til sæsonen i Tivoli og Nyhavn, hvor en del af vores kunder har en kæmpe omsætning. Men det er klart, at nu er der ingen af dem, som køber, og jeg tror heller ikke på, at nogen åbner igen 14. april,« siger Kim Bülow, der føler sig overbevist om, at der vil komme konkurser, så ikke alle restauranter åbner igen, og at han således også vil gå glip af penge, som han har til gode hos restauratørerne.

»Dertil kommer, at vi sikkert – som omkring finanskrisen – vil se, at en del restauranter omstrukturerer deres vinindkøb, så de i stedet for at stykke vinkortet sammen af vine fra flere små importører køber alle vinene fra én større importør mod en klækkelig rabat,« siger Kim Bülow.

Det er nu, du skal købe vin til eget forbrug. Her billede fra Michelin-restauranten Formel Bs vinkælder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Vi har brug for din hjælp

KB Vin er ikke alene om at være i likviditetskrise. Samtlige vinimportører, store som små, som lever af at sælge til restauranter, er pressede i øjeblikket, hvor hele restaurantscenen er lukket ned. Svaret er mere fokus på private kunder med klækkelige rabatter som lokkemiddel.  I undertegnedes mailboks udspiller der sig således for tiden et veritabelt kapløb på vinrabatter:

Theis Vine tilbyder for eksempel fragtfri levering ved køb af minimum seks flasker med det argument, at kunderne kan holde sig indendøre. Samtidig kalder man til weekendudsalg »med op til 70 procents rabat«.

»Vi har brug for din hjælp!« skriver Erik Sørensen Vin i en e-mail til sine kunder. Derfor opfordrer vinhandelen til at »shoppe amok« med 34 procents rabat på samtlige vine på firmaets hjemmeside.

Vinsmagning er en fornøjelig beskæftigelse at fordrive tiden med under coronakarantænen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Georges Gobet.

Karantænekasser

Laudrup Vin er også med inde i kampen. Vinfirmaet tilbyder blandt andet 27 procent rabat på virtuelle vinsmagninger, hvor man får tilsendt seks forskellige vine, som smages sammen med en sommelier, der optræder på video.

Også andre vinimportører mener, at smagekasser med blandede vine er det rigtige at fordrive tiden med for karantæneramte danskere. Såvel Grapeshop som Pétillant, der begge er små importfirmaer, som normalt primært sælger til restauranter, er begyndt at sælge karantænekasser. I visse tilfælde med vine, som ellers normalt kan være svære at få fat på, når restauranterne er oppe at køre.

Sådan så det ud i gamle dage, når der var vinauktion hos Bruun Rasmussen. Her er det Jesper Bruun Rasmussen, som står for den store efterårs vinauktion. Nu foregår det online. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mogens Ladegaard.

Bruun Rasmussen svømmer i vin

Også hos auktionsfirmaet Bruun Rasmussen mærker man, at coronapandemien huserer. Auktionshuset får i disse dage flere henvendelser fra folk, som gerne vil sætte vin til salg:

»Vi oplever en markant øget tilgang af kunder fra både ind- og udland, som gerne vil sælge vin. Det gælder både private og virksomheder,« siger Anders Gudmundsson, som er leder af Bruun Rasmussens vinafdeling.

Virksomhederne er især restauratører og vinimportører, som har vin i overskud og brug for likvider i den nuværende situation. Men det kan også være investeringsfirmaer, som har sat en del af deres penge i vin.

Vinene, som sælges gennem Bruun Rasmussens vinauktioner, der i dag foregår online, er typisk klassiske distrikter som Bordeaux og Bourgogne til priser fra et par hundrede kroner, når der er tale om hele kasser, eller omkring 1.000 kr. ved salg af enkeltflasker. Husets omsætning på vin ligger på omkring 30-35 millioner kr. årligt.

»Vi har endnu ikke oplevet nogen nedgang i salget på auktionerne. Billedet ligner faktisk det, vi så for tre, seks og ni måneder siden,« siger Anders Gudmundsson.

Omkring halvdelen af Bruun Rasmussens salg er til internationale kunder i især Asien. Auktionshuset sælger så meget vin til Hongkong, at man sender vinen gratis derud:

»Efter et vist vakuum i Kina, ser vi nu, at markedet derude blomstrer op igen,« siger Anders Gudmundsson, som ikke mindst for tiden følger verdensmarkedet for vin tæt.