SAS-ejere holder hånden under selskabet: Får tilført 8,5 mia. kr. og skal spare milliarder

Den danske og svenske stat skal eje mere af SAS, selskabet får tilført 8,5 mia. kr., får mulighed for at låne milliarder og skal samtidig spare næsten tre mia. kr. Redningsplanen vil udvande selskabets aktier med 95 pct. Til gengæld når selskabet sine klimamål fem år hurtigere end forventet.

Så stort var smilet, da SAS' topchef Bo Rickard Gustafsson præsenterede selskabets nye Airbus A350 i Københavns Lufthavn, i december sidste år. Siden ramte coronakrisen, og nu præsenterer selskabet en plan for rekapitalisering, dagen efter at knap 1.600 blev fyret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SAS største aktionærer, den danske og svenske regering samt den svenske rigmandsfamilie Wallenberg, må til lommerne for at redde det skandinaviske luftfartsselskab.

Samlet set skal SAS have tilført et beløb svarende til 8,5 mia. kr. i ny aktiekapital. Derudover konverteres gæld til egenkapital, og selskabet får adgang til nye lånefaciliteter. Det oplyser SAS i en fondsbørsmeddelelse.

Redningsplanen har været undervejs i et stykke tid, og den bliver offentliggjort, dagen efter at SAS fyrede knap 1.600 medarbejdere alene i Danmark.

Bestyrelsesformand takker for støtten

Samlet skal det skaffe SAS godt ti mia. kr. samt nye lånemuligheder. Til gengæld øger den danske og svenske stat sine ejerandele i selskabet. Det samme gælder Wallenberg-familien. Den danske stat ejer i dag 14 procent, den svenske stat ejer 14,8 procent, mens Knut og Alice Wallenbergs stiftelse ejer 6,5 procent.

»På vegne af SAS' bestyrelse vil jeg gerne sende en tak til vores aktionærer for støtten i disse hidtil usete og udfordrende tider. Jeg vil også gerne takke SAS-ansatte for deres ekstraordinære engagement og støtte i løbet af denne udfordrende periode,« siger Carsten Dilling, formand for bestyrelsen for SAS i fondsbørsmeddelelsen.

»Sammen med den reviderede forretningsplan vil rekapitaliseringsplanen gøre os i stand til at modstå denne krise og komme tilbage som en stærk og bæredygtig leverandør af skandinavisk infrastruktur,« tilføjer han.

Planen skal godkendes på en ekstraordinær generalforsamling 25. august. Vedtages planen, betyder det, at antallet af SAS-aktier vokser med mellem 6,7 og 7,0 mia., hvilket ifølge fondsbørsmeddelelsen udvander aktierne med cirka 95 procent.

Markant anderledes selskab

Ud af redningsplanen vil komme et markant anderledes SAS end det selskab, der eksisterede for mindre end tre måneder siden, da coronakrisen lukkede det meste af verden ned.

Selskabet skal spare i størrelsesordenen 2,8 mia. kr., og bestyrelsen har vedtaget en ny forretningsplan, som skal lægge linjerne for SAS' fremtid.

SAS kommer fremover til at koncentrere sig om flyvninger internt i Skandinavien og til de europæiske storbyer, men vil samtidig opretholde København som hub for udvalgte langdistanceflyvninger.

Et nyt slankere SAS når sine klimamål hurtigere

Selskabet vil fortsætte med at forny sin flyflåde og forventer i 2025 at have en af Europas mest moderne og effektive flyflåder, men det kommer til at ske i et markant mindre flyselskab.

Ud over at mindske det samlede antal ansatte med omkring 5.000 skal kollektive aftaler genforhandles med det formål at øge produktiviteten med et sted mellem 15 og 25 procent frem mod 2022. Salgs- og markedsføringsomkostninger skal mindskes, og leverandøraftaler genforhandles. Samtidig skal flyflåden udfases »effektivt«, hvilket vil sige, at selskabet skiller sig af med ældre fly hurtigere end hidtil planlagt.

Blandt andet som en konsekvens af den hurtigere udfasning af gamle fly og fortsatte indkøb af nye samt de mange nedskæringer i aktiviteten forventer SAS at nå hurtigere i mål med selskabets klimamål om at reducere CO2-udledningen med 25 procent i forhold til 2005. Hidtil har selskabet planlagt at nå målet i 2030, men nu forventer SAS at nå målet allerede i 2025.