BILTEST: Åh nej – hvad har I gjort ved MG? Jeg går op og lægger mig

Bilmærket MG er tilbage, men glem alt om charmerende britiske sportsvogne med trådfælge. Nu handler det om masseproducerede elektriske SUVer fra Kina. Det lyder rædselsfuldt, men de har på deres egen mærkværdige måde alligevel en berettigelse.

MG ZS EV ligner visuelt en kønsløs blanding af alle de populære SUVer på markedet lige nu, og den vinder ikke kampen om køberne i afdelingen for rå skønhed. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Hæderkronede MG meldte i 2019 ud, at de ville erobre Europa på ny. Våbnet var en elbil til de bekymrede speltmødre med fokus på miljøglorier og praktisk anvendelighed. Altså det modsatte af, hvad en anglofilt disponeret automobilconnaisseur forbinder med MG-mærket.

Min første indskydelse var uforvansket forfærdelse. Det lignede det største markedsføringsmæssige selvmål, siden svenske Electrolux i 1960 forsøgte sig med sloganet »Nothing sucks like an Electrolux«.

Siden 1920erne har MG nemlig stået for power, performance og køredynamik, og især de små trådfælgeklædte sportsvogne fra 1960erne som MGA og MGB står klart i erindringen. Hvordan kunne MGs nye kinesiske ejere tro, at vi europæere ville have eldrevne familiebiler med MG-logo på?

Jeg var rystet. Forestil jer, at Royal Copenhagen gik konkurs, og en kinesisk producent købte varemærket for at forsøge at sælge tupperwareinspireret økoembalage med Royal Copenhagen-stempler i bunden? Havde jeg været Maude, var jeg gået direkte op for at lægge mig.

Sådan vil de fleste danskere huske bilmærket MG – i form af en klassisk MGB-sportsvogn fra 1960erne. MG Motors lover, at der også er sportsvogne på vej. Men de starter med elektriske SUVer. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Letvægter med akkurat godkendt rækkevidde

Nu er dagen så endelig kommet, hvor jeg får min første tur i den nye kinesiske elbil med den kodenavnsklingende betegnelse MG ZS EV. MG ZS har været på det engelske marked et par år med en almindelig benzinmotor, men elversionen er ny, og det er den, der skal agere rambuk i erobringen af resten af Europa.

»MG ZS EV er guf for den prisbevidste danske bilkøber, der er nysgerrig på at hoppe på elbilbølgen. Og speltmødrene kan tilmed sænke deres permanent hævede bekymringsskuldre, da bilen har fået flotte fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest.«


Testturen foregår i området syd for Vejle, hvor der er masser af små snoede veje i det bakkede terræn. Et område, hvor jeg til hver en tid ville elske at drible en MGB eller den centermotoriserede MGF-sportsvogn fra midten af 1990erne rundt, men ikke nødvendigvis oplagt testterræn for en mini-SUV med 136 hk og et klasseledende bagagerum.

Konkurrenterne hedder blandt andet Peugeot e2008, DS3 Crossback e-tense og Kia e-Niro, og her er MG ZS EV billigere, men med lavere rækkevidde. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Den gør det dog anstændigt. De 136 hk river ikke fløden af mange junger med mælk, men med en køreklar vægt på 1.491 kilo er den faktisk den letteste af de små elektriske SUVer som Peugeot e-2008, Kia e-Soul, Kia e-Niro, Hyundai Kona EV og DS3 Crossback e-tense, der udgør konkurrenterne.

Elmotorens moment er da også på solide 350 Nm – altså mere end de fleste dieselbiler i klassen – og det er til stede fra 0 o/m. Så 0-100 km/t. er ekspederet på 8,2 sekunder, og det er faktisk hurtigere end en MGB-sportsvogn fra 1960erne. Så lidt fartattitude har den.

En blød undervogn og en tendens til understyring gør dog alle andre køredynamiske underholdningsdiscipliner end acceleration i lige linje til spild af tid.

Den kan lade med op til 80 kW, og du kan dermed hælde omkring 200 kilometer rækkevidde på bilen på 40 minutter. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Bilens batteri ligger i bunden af bilen og er i øvrigt produceret af den samme kinesiske batteriproducent, som leverer batterier til blandt andet Toyota, Honda og BMW. Det er opgivet til 44,5 kWh, og rækkevidden på bilen er ifølge WLTP på 263 kilometer. Det er den korteste rækkevidde i klassen, hvor både Peugeot e-2008 og DS3 Crossback e-tense leverer over 300 km.

Det er svært at vurdere, hvor godt den præsterer på rækkevidde i den virkelige verden, med udgangspunkt i et par timers frisk testkørsel i det østjyske, så det må en senere fuld uges testkørsel svare på. Men WLTP-opgivelserne er sædvanligvis meget realistiske, og kan man køre den med rolig højrefod, er der ingen grund til at tro, at den ikke spadserer 230 km på en opladning om sommeren.

Om vinteren kan den få det lidt sværere, fordi den ikke er udstyret med en varmepumpe, der varmer alle systemerne op med strøm fra ladestanderen, inden bilen frakobles elnettet ved afgang. Så på en råkold vintermorgen skal bilens batteri selv varme vognen op på de første ti km, og så er rækkevidden nok faldet til omkring 200 realistiske kilometer på en fuld opladning.

Batteriet kan dog hurtiglades med op til 80 kW, og en opladning fra ti til 80 procent tager 40 minutter i en hurtiglader. Det er ligesom rækkevidden akkurat godkendt – uden at imponere.

Ligner en ligegyldighed, men ...

MG ZS EV ligner altså den bløde mellemvare pakket i hengemt britisk automobilnostalgi. MG-mærket associeres traditionelt med alt andet end Greta Thunbergs mærkesager og god plads på både bagsæde og i bagagerummet – hvilket MG ZS EV retfærdigvis skal roses for at have. Men kigger vi på pris, garanti og mærkets forretningsmodel, er den måske alligevel interessant.

Kabinen er velindrettet med mange analoge knapper, mens kvalitetsindtrykket kun akkurat er godkendt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Hvis vi tager det danskrelevante spørgsmål om pris først, lyder fraprisen på 219.999 kroner for Comfort-versionen og 249.079 kroner for Luxury-versionen. I udstyrsniveauet Comfort tæller standardudstyret blandt andet LED-kørelys, elspejle, adaptiv fartpilot, automatisk fjernlys, parkeringssensor, nøglefri betjening, navigation, DAB-radio, Apple Carplay, Android Auto og tagræling med mere. Smider man 30.000 kroner mere, får man 17-tommers fælge, panoramasoltag, bakkamera, eljusterbart førersæde, regnsensor, kunstlæder på alle sæderne og et større højttalersystem med mere.

Infortainmentsystemet har alle de funktionaliteter, du har brug for, men hverken grafikken eller den hastighed, den skifter mellem funktionerne med, er imponerende. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

På udstyr-for-pengene slår den altså samtlige konkurrenter. Kun Hyundai Kona EV kommer tæt på. Garantien lyder på fem år eller 150.000 km, og her sætter den de to franske konkurrenter solidt til vægs og matcher Hyundai. Det er alt sammen guf for den prisbevidste danske bilkøber, der er nysgerrig efter at hoppe på elbilbølgen.

Og speltmødrene kan tilmed sænke deres permanent hævede bekymringsskuldre, da bilen har fået flotte fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest.

MG ZS EV gør det i denne test samlet set godt nok til at indkassere tre stjerner på sin kombination af praktisk anvendelighed og værdi for pengene.

Køredynamisk er MG ZS EV ingen oplevelse. Den er hurtigt ude af startblokken, men den understyrer og er klassisk SUV-kluntet. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Med hensyn til salg satser MG Motors Danmark på, at digitaliserigen af bilsalget – som coronakrisen har sat fart i – fortsætter. Ifølge FDM er 25 procent af de danske bilkøbere klar til at købe ny bil online uden at prøve den først. Og selv om det grænser til blasfemi i ørene på en motorskribent, er det fakta, som bilindustrien også skal forholde sig til.

Derfor er der kun fire MG Brand Stores i Danmark, hvor kunderne kan se og prøve bilerne. De ligger i Valby, Odense, Roskilde og Aarhus (Viby J). Bilerne kan så bestilles i butikkerne eller online, og de leveres i butikkerne. Her er MG i øvrigt på ingen måde coronaudfordret. Ifølge importøren kan de levere alle de biler, det skal være, og de kan leveres, så kunderne kan køre på sommerferie i dem.

Hvis de vel at mærke planlægger sommerferien i 200 kilometers etaper med 40 minutters ladepauser mellem hver.

Lokker med sportsvogn, men satser på SUVer

Hvis vi ser bort fra ideen om at bruge MG-mærket til at lancere en prisrigtig kinesisk elbil, så er selve produktet mekanisk set godkendt. Det lægger sig der i markedet, hvor Kia og Hyundai lå for en halv snes år siden. Ikke helt på niveau med de europæiske konkurrenter, men uden at have åbenlyse slagsider, ved at levere masser af udstyr for pengene og en solid fabriksgaranti.

Bag MG-mærket står i øvrigt kinesiske SAIC, der i 2019 producerede syv millioner biler og er på vej til at blive en af verdens største bilproducenter. Så der er masser af både økonomiske og teknologiske muskler bag MG-mærket, som SAIC via omveje har arvet efter Rover-gruppens kollaps i 2006.

Bagsædepladsen er fornem, og den er blandt de allermest rummelige mini-SUVer på markedet – især når vi kun regner elektrisk. Panoramasoltaget er standardudstyr i den testede Luxury-version. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Hvis vi lige skal genbesøge min indledende hovedrysten, så mener jeg også efter testkørslen, at MG-mærket synes helt igennem forkert til en lille halvbillig elektrisk SUV. Der findes ikke et bilformat, der ligger længere fra en klassisk topersoners sportsvogn. Det ved MG Motors også godt selv, og de har da også vist et par sportsvognskoncepter frem, så vi nørder kan se, at de på langt sigt gerne vil tage sportsvognstraditionen op – om end det bliver med elmotorisering.

Dernæst skal vi også huske på, at ikke alt ved hedengangne MG var fantastisk. Der er en grund til, at mærket forsvandt, og vil du i virkeligheden ikke hellere have din bil bygget i Kina på en spritny fabrik end af en strejkeliderlig midtengelsk hooligan på en fabrik fra 1930erne?

Det tænker jeg. Derudover må man også respektere MG Motors' markedstæft. Havde de indledt deres europæiske offensiv med en elektrisk sportsvogn, ville det nok være svært at få businesscasen til at hænge sammen. De små SUVer er det hurtigst voksende segment, og elbilerne oplever den største opmærksomhed lige nu, så MG Motors starter der, hvor kunderne er.

Den nye MG ZS EV er billig, rummelig og rammer lige ned i både elbiltendensen og kundernes mini-SUV-appetit. Og så er listen over plusser ikke rigtigt længere. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Senere på året kommer to SUVer mere fra MG. De bliver begge på størrelse med en Nissan Qashqai – altså nummeret større end MG ZS EV. Og mens den ene også vil være elektrisk, bliver den anden en plug-in-hybrid med både elmotor og benzinmotor.

Igen – biler, der rammer ned lige der, hvor væksten i markedet ligger. Så selv om Maude går op for at lægge sig, ser det ud til, at MG Motors har fat i den lange ende.