BILTENDENS: Pickuppen kom, så og fejlede

Det blev et kort, men intenst comeback til pickupformatet i denne omgang. Både Fiat, Volkswagen og Mercedes bakker ud af et marked, de for få år siden indtog i fuld fart. Jeg tager på en farveltur gennem Sydafrika i en pickup for at forstå fænomenet og dets fejlbarlighed.

Åbne vidder og uendelige grusveje. Om det er i Sydamerika eller som her i Sydafrika, er det den moderne pickups hjemmebane, og det har vist sig sværere end antaget at få de kræsne europæere om bord i en pickup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Landevejen fortsætter hen over den sydafrikanske highveld, i hvad der synes at være en uendelighed. Det er tidligt forår på disse kanter, men græssletterne og de enkeltstående træer er stadigvæk brune og tørre efter vinteren. Regnen er endnu ikke kommet. Med jævne mellemrum strækker støvede sideveje uden asfalt sig væk fra hovedvejen. Ud til landbyer, farme eller skoler.

Mercedes X-Klasse er et forsøg på at tilføje pickupsegmentet lidt luksus og prestige. Men Mercedes synes ikke at være overbeviste af deres indtog i pickupsegmentet, og meget tyder på, at X-Klassen ikke får en afløser, når den skal pensioneres. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Bilen er en Volkswagen Amarok. En V6-diesel med dobbeltkabine, og den er på hjemmebane. I Sydafrika kaldes den ikke for en pickup, men en »bakkie«. Et afrikaans-slangord for en bil med lad. Sydafrikanerne elsker deres bakkies på samme måde, som amerikanerne elsker deres pickuptruck. Men uden USAs hang til stor, større, størst har den sydafrikanske bakkie udviklet sig i en anden retning end pickuppen. Hernede er bilerne med lad blevet mindre i stedet for større. Sydafrikanerne har haft pickupudgaver af biler som Ford Fiesta, Opel Corsa og Volkswagen Golf.

Så mens Amarok ville være en lille pickup i USA, er den en stor bakkie i Sydafrika. De kan bruges til alt – og bliver brugt til alt. Fra surfboards til får, frugt eller ti til 12 landarbejdere på vej til eller fra arbejde. Og Amarok er efterhånden blevet fast inventar i toptretest over bedste bakkies på markedet i Sydafrika.

Men fremtiden for både Amarok og de andre bakkies ser mindre lys ud end for et par år siden.

Pickupbølgen

Da Volkswagen Amarok kom frem i 2010, blev den modtaget med en vis skepsis. Både i Sydafrika og Europa. For kunne Volkswagen nu bygge en firehjulstrukken pickup med samme kvaliteter som Toyota Hilux – den ukronede konge af pickupklassen på verdensplan?

Svaret var ja, og siden er der solgt i hundredtusindvis af Amaroker over hele verden.

Toyota Hilux er pickupklassens ukronede konge. Med sit ry for at være umulig at slå ihjel er den især populær blandt de usentimentale professionelle pickupkøbere, der bruger dem i erhvervsøjemed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Den deler klasse med klassikere som Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Ford Ranger og Isuzu D Max. I 2016 lancerede Fiat deres Fullback pickup (baseret på Mitsubishi L200), og i 2017 kom Mercedes med deres X-Klasse (udviklet og bygget sammen med Nissan Navara).

Verden havde øjensynligt fået øjnene op for pickuppens potentiale, og især i vækstøkonomier, hvor væksten i økonomien overgik væksten i antal asfalterede kilometer landevej, spillede pickuppen med dobbeltkabine en vigtig rolle som familiebil med altmuligmandspotentiale og talenter for at kunne komme frem overalt. Altså den perfekte generalist.

Med først Amarok og siden Mercedes X-Klasse blev klassen ovenikøbet tilføjet lidt prestige og luksus. Snebolden så kun ud til at skulle vokse.

Ford er gået all in på livsstilsattitude med den rallybilsinspirerede Raptor-udgave af Ranger – en slags pickup-GTI, der henvender sig til private entusiastkøbere. Den er dybt charmerende, men samtidig et meget smalt nicheprodukt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

I Danmark begyndte de grovkornede pickupper at udkomme på hvide plader med dobbeltkabiner og plads til hele familien, og jeg har været svært begejstret, hver gang jeg fik en til test. Den havde fin plads til familien i dobbeltkabinen, og ladet kunne bruges til alt fra mountainbikes til haveaffald, og du kunne tilmed komme frem overalt.

»Pickupkagen på verdensplan har vist sig at være mindre end først antaget, og det forklarer til dels, hvorfor producenterne nu trækker sig.«


Men så kom 2019. Først meldte Volkswagen ud, at de ikke udviklede en efterfølger til Amarok, og at produktionen i øvrigt ville stoppe i Hannover og kun fortsætte lidt endnu i Argentina. Først i 2022 kommer en ny Volkswagen Amarok, men den vil være udviklet sammen med Ford og vil dybest set være en Ford Ranger med Volkswagen-makeup.

Fiat lader også til at være i gang med at moonwalke ud af pickupmarkedet, ligesom Mercedes ikke helt har opnået den succes, de havde håbet på med deres X-Klasse, og derfor med al sandsynlighed ikke vil lancere en ny X-Klasse, når den nuværende skal pensioneres.

Prissætning og behov

Men i Sydafrika, Sydamerika og store dele af Sydøstasien går salget af pickupper strygende. Men den vækst, man havde håbet på i Europa, er udeblevet, og da den bilklasse, som Hilux og Amarok repræsenterer, er lige bette nok til de truckelskende amerikanere, er det nordamerikanske marked ikke en mulighed. Så faktum er, at pickupkagen på verdensplan har vist sig at være mindre end først antaget, og det forklarer til dels, hvorfor producenterne nu trækker sig.

Volkswagen Amarok er og bliver en arbejdsbil til entreprenører og skovfogeder. I hvert fald på vores breddegrader. Med en merpris på 40 procent i forhold til en Volkswagen Tiguan Allspace med 240 dieselhestekræfter, er en Amarok på hvide plader reelt ikke et alternativ for den private bilkøber. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Men faktum er også, at producenterne selv bærer en del af skylden. Hvis vi sammenligner prisen på en Volkswagen Amarok og en Volkswagen Tiguan på henholdsvis det danske, tyske og sydafrikanske marked, er prisforskellene iøjnefaldende.

Mens en Amarok på hvide plader er næsten 40 procent dyrere end en Tiguan i Danmark, er tallet i Tyskland lige under 30 procent (hvilket kan forklares ud fra afgiftsforskellen), og en Amarok i Sydafrika koster kun omkring ti procent mere end en Tiguan. Det lader altså til, at Volkswagen med deres prissætning er mere dedikerede til pickuppen i Sydafrika end i Europa, og så er det vel ikke så mærkeligt, at salget ikke er eksploderet.

Men det handler også om behov. For både på køreegenskaber og sikkerhed er en Tiguan markant bedre end en Amarok, og derfor henvender den sig også mere direkte til de kræsne europæiske kunder. Og lad os da bare være ærlige og konstatere, at det heller ikke er så ofte, at en europæisk bonde står og skal flytte en håndfuld landarbejdere fra én mark til en anden. Regelrette Europa er bare en helt anden legeplads end Sydamerika, Afrika og det sydøstlige Asien.

Lange lige grusveje er guf for en pickup med bladfjedre, og på vækstmarkeder, hvor asfaltsveje stadigvæk er en mangelvare, giver en pickup forrygende mening, og her har de stadig fremtiden foran sig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

På min 1.500 kilometer lange farveltur gennem Sydafrika får jeg flere gange brug for bilens talenter. Jeg fik både flyttet en mountainbike på ladet og ubesværet ekspederet længere afstande på uasfalterede veje. Læg dertil, at vejnettet minder mere om det amerikanske end det europæiske, så det er ikke således, at s-kurverne står i kø for at blive tacklet, og på de lange lige stræk er bladfjedrene og den uraffinerede undervogn til at leve med.

Den er med andre ord på hjemmebane, og dens simple mekanik gør den også langt lettere for en bushmekaniker at holde kørende end en Tiguan.

Så selv om jeg personligt er fan, kan jeg sagtens forstå, at danskerne og europæerne ikke har omfavnet Amarok på hvide plader. Sådan en V6-motoriseret Amarok som den, jeg kørte i Sydafrika, koster omkring 700.000 kroner på hvide plader i Danmark. For de penge får du en 240 hestes Volkswagen Tiguan Allspace med plads til syv personer og alt i udstyr, og så skal man være ualmindeligt dedikeret pickupfan for at vælge den uraffinerede Amarok.

Derfor tog pickupbølgen aldrig fart, og derfor er og bliver pickuppen en arbejdsbil til skovfogeder, entreprenører og storbønder på vores breddegrader. Folk, der virkelig har brug for bilernes grovkornede alsidighed, og som på gule plader og uden moms kan komme om bord uden at slagte alle familiens sparegrise.

Behovet er der stadigvæk, men ikke i det omfang, som producenterne håbede på for nogle år siden. Derfor vil kun de traditionelle pickupproducenter som Toyota, Mitsubishi, Ford og Nissan fremover satse benhårdt på markedet. Tak for pickupoffensiven – den gav bare bedre mening i Afrika end i Danmark. Så et dankie, bakkie (tak, pickup på afrikaans) synes i virkeligheden mere passende.